Štátna pomoc

Legislatíva

Štátnu pomoc vo vzťahu k poskytovateľom štátnej pomoci v Slovenskej republike a vo vzťahu k Európskej únii koordinuje Protimonopolný úrad SR v súlade so Zákonom č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).

Podľa čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ďalej len „ZFEÚ“), ak nie je zmluvami ustanovené inak, pomoc poskytovaná členským štátom alebo akoukoľvek formou zo štátnych prostriedkov, ktorá narúša hospodársku súťaž alebo hrozí narušením hospodárskej súťaže tým, že zvýhodňuje určitých podnikateľov alebo výrobu určitých druhov tovaru, je nezlučiteľná s vnútorným trhom, pokiaľ ovplyvňuje obchod medzi členskými štátmi.


Štátnou pomocou sú teda také opatrenia v prospech podnikov, ktoré spĺňajú nasledovné štyri kumulatívne kritériá:

  • prevod verejných zdrojov (v čl. 107 ZFEÚ označené ako „štátne prostriedky“) a pripísateľnosť štátu,
  • ekonomické zvýhodnenie príjemcu pomoci,
  • selektívnosť opatrenia pomoci,
  • vplyv na hospodársku súťaž, vplyv na vnútorný obchod EÚ.

Podľa čl. 107 ZFEÚ sa pravidlá štátnej pomoci, resp. minimálnej pomoci vo všeobecnosti uplatňujú len vtedy, keď je príjemcom pomoci „ podnik “.


Podnikmi sa rozumejú všetky subjekty, ktoré sú v rámci svojej činnosti zapojené do hospodárskej činnosti, tzn. že ich možno považovať za podniky v zmysle čl. 107 ods. 1 Zmluvy. Podľa čl. 107 ods. 1 Zmluvy je podnikom každý subjekt vykonávajúci hospodársku činnosť bez ohľadu na právne postavenie, spôsob financovania a bez ohľadu na to, či dosahuje zisk, napr. aj neziskové organizácie, neziskové organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby, občianske združenia, združenia občanov, nadácie, ktoré vykonávajú hospodársku (ekonomickú) činnosť, alebo realizujú aktivity, ktorých výstupom je hospodárska (ekonomická) činnosť.

Hospodárskou činnosťou sa rozumie každá činnosť, ktorá spočíva v ponuke tovaru a/alebo služieb na trhu.

Pri poskytovaní štátnej pomoci sú striktne dodržiavané maximálne stropy intenzity štátnej pomoci na spolufinancovanie, ktorú môže prijímateľ získať na určitý účel pomoci, pričom nesmie presiahnuť maximálny povolený strop vymedzujúci notifikačnú povinnosť na tento účel.

Štátna pomoc je realizovaná prostredníctvom notifikácie alebo platných schém štátnej pomoci v pôsobnosti MPSVR SR ako poskytovateľa štátnej pomoci, ktorých podmienky je prijímateľ povinný dodržiavať.

V prípade, že sa pomoc poskytuje v zmysle schémy štátnej pomoci, musí byť zachované najmä:

  • prijímateľom nemôže byť subjekt, voči ktorému je nárokované vrátenie pomoci na základe predchádzajúceho rozhodnutia Komisie, v ktorom bola táto pomoc označená za neoprávnenú a nezlučiteľnú so spoločným trhom;
  • sú splnené všetky podmienky príslušnej schémy štátnej pomoci.

Základné právne rámce na poskytovanie štátnej pomoci a štátnej pomoci na SVHZ:

Minimálna pomoc (pomoc de minimis )

Pomoc de minimis je minimálnou pomocou poskytovanou v zmysle nariadenia Komisie (EÚ) 2023/2831 z 13. decembra 2023 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis a v zmysle nariadenia Komisie (EÚ) č. 1408/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v sektore poľnohospodárstva.

Celková výška minimálnej pomoci poskytnutá príjemcovi ako jedinému podniku v priebehu obdobia troch rokov predchádzajúcich dňu poskytnutia pomoci nesmie presiahnuť strop pomoci vo výške 300 000 eur ekvivalentu hrubého grantu. Výška minimálnej pomoci predstavuje súčet jednotlivých hodnôt poskytnutej minimálnej pomoci.

Strop celkovej výšky minimálnej pomoci sa uplatňuje bez ohľadu na formu minimálnej pomoci, cieľ minimálnej pomoci, ktorý sleduje, ako aj nezávisle od toho, či je minimálna pomoc financovaná úplne alebo čiastočne zo zdrojov EÚ. Celková výška minimálnej pomoci predstavuje objem minimálnej pomoci poskytnutej od všetkých poskytovateľov pomoci na území Slovenskej republiky v priebehu troch rokov predchádzajúcich dňu poskytnutia pomoci spolu s novou žiadanou minimálnou pomocou.

Za prijímateľa minimálnej pomoci sa považuje jediný podnik.

Minimálna pomoc (pomoc de minimis) je poskytovaná prostredníctvom platných schém minimálnej pomoci v pôsobnosti MPSVR SR ako poskytovateľa pomoci a realizovaná vykonávateľmi schém pomoci, podmienky ktorých je prijímateľ povinný dodržiavať.

V prípade, že pomoc sa poskytuje v zmysle schémy minimálnej pomoci (pomoci de minimis) , musí byť zachované predovšetkým:

  • Overenie pred poskytnutím pomoci, že poskytnutím minimálnej pomoci nedôjde k prekročeniu celkovej výšky minimálnej pomoci počas obdobia troch rokov predchádzajúcich dňu poskytnutia minimálnej pomoci v centrálnom registri (IS SEMPe) v súlade s § 13 ods. 3 zákona o štátnej pomoci.
  • prijímateľom pomoci de minimis nemôže byť subjekt, voči ktorému je nárokované vrátenie pomoci na základe predchádzajúceho rozhodnutia Komisie, v ktorom bola táto pomoc označená za neoprávnenú a nezlučiteľnú so spoločným trhom;
  • sú splnené všetky podmienky príslušnej schémy minimálnej pomoci.

Právne rámce na poskytovanie pomoci de minimis a poskytovanie pomoci de minimis na SVHZ: