Postupy (metodika výkonu dozoru) pre sociálne služby
POSTUPY (METODIKA VÝKONU DOZORU) PRE SOCIÁLNE SLUŽBY
ISV dozor v oblasti sociálnych služieb realizuje podľa svojich Plánov dozornej činnosti (doposiaľ na kalendárny rok 2023 a 2024), podľa ktorých sa zameriava na povinnosti poskytovateľa sociálnej služby pri ochrane života, zdravia a dôstojnosti prijímateľa sociálnej služby vo všetkých druhoch pobytových sociálnych službách podmienených odkázanosťou (napr. zariadenie pre seniorov, domov sociálnych služieb a špecializované zariadenie) a na povinnosť poskytovať sociálnu službu v komunitnom centre na odbornej úrovni.
ISV sa taktiež podľa Plánov dozornej činnosti zameriava na povinnosť poskytovateľa sociálnej služby prihliadať pri poskytovaní sociálnej služby na individuálne potreby jej prijímateľa a to v tých druhoch sociálnych služieb, ktoré sú povinné o priebehu poskytovania sociálnej služby viesť písomné individuálne záznamy .
ISV tiež realizuje dozor pri poskytovaní sociálnych služieb krízovej intervencie - nad plnením povinnosti poskytovať túto sociálnu službu na odbornej úrovni, ako aj v nízkoprahových denných centrách a v nízkoprahových sociálnych službách pre deti a rodinu .
ISV teda osobitne (podľa plánu dozornej činnosti) overuje u poskytovateľov sociálnych služieb dodržiavanie ich povinností:
- pri ochrane života, zdravia a dôstojnosti prijímateľa sociálnej služby
- pri plnení štandardov kvality poskytovanej sociálnej služby v oblasti prevencie krízových situácií, práce s rizikom v sociálnych službách, používania prostriedkov netelesného a telesného obmedzenia, ochrany pred zlým zaobchádzaním a využívania dôverníka v sociálnych službách
- poskytovať sociálnu službu na odbornej úrovni
- plánovať individuálne prácu s prijímateľom sociálnej služby
ISV taktiež poskytovateľom sociálnej služby dáva do pozornosti výstupy aktivít národného projektu Kvalita sociálnych služieb , v rámci ktorého pre použitie práve poskytovateľmi sociálnych služieb vzniklo 7 metodických podporných materiálov, ktoré poskytujú ako zriaďovateľom, tak aj a poskytovateľom sociálnych služieb základnú navigáciu, ako si interpretovať nové štandardy kvality a ako ich následne implementovať do svojej praxe.